نماز
نماز

نماز

نماز جمعه در قرآن و روایات

1- سوره جمعه و اهمیت آن

در این بحث می‌خواهم درباره نماز جمعه صبحت کنم و روز جمعه. در قرآن سوره‌ای به نام سوره جمعه آیه‌ای هم داریم درباره نماز جمعه عزیزمان این آیه را می‌خواند که «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِی لِلصَّلَاةِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ» من تفسیر می‌کنم.

«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» ‌ای کسانی که ایمان آوردیده‌اید «إِذَا» زمانی که «نُودِی» ندا شد صدای اذان بلند شد «إِذَا نُودِی لِلصَّلَاةِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ» روز جمعه که صدای نماز جمعه را شنیدید صدای اذان روز جمعه را شنیدید «فَاسْعَوْا إِلَى ذِکْرِ اللَّهِ» سعی کنید بدوید برای نماز جمعه «وَذَرُوا الْبَیْعَ» مغازه‌ها را ببندید «ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ» نگویید مشتری از دستمان می‌رود این نیم ساعت یک ساعت بستن به نفع شما است «إِنْ کُنتُمْ تَعْلَمُونَ» (جمعه/9) اگر بدانید. 

 

عرض کنم که نکاتی که اینجا من یاداشت کرده‌ام. اولین اقدام پیامبر بعد از هجرت به مدینه اقامه نماز جمعه بود پیامبر وقتی وارد مدینه شد هجرت کرد اولین کارش اقامه نماز جمعه بود نماز جمعه خط ویژه دارد مثل آمبولانس که میان ماشینها خط ویژه دارد «فَاسْعَوْا»نمی‌گوید «فَاذهَب» نمی‌گوید برو می‌گوید بدو یعنی خداوند روز جمعه به مردم یک هیجان نشاط خاصی می‌خواهد گفتند مغازه‌ها را ببندید«ذَرُوا الْبَیْعَ» رها کنید تجارت را! 

نماز جمعه هم وزن حج «عَلَیْکَ بِالْجُمُعَةِ فَإِنَّهَا حَجُّ الْمَسَاکِینِ» (التهذیب/ج3/ص236) روایت آمده که سعی کنید بروید نماز جمعه ثواب حج دارد حج مساکین.

2- نماز جمعه حج فقرا است

«اغنیاء مکه روند فقرا سوی تو آیند» این را برای امام رضا(ع) می‌خوانند. حالا «اغنیا مکه روند و فقرا سوی تو آیند، جان به قربان تو آقا، که تو حج فقرایی» حدیث داریم که نماز جمعه حج فقرا است. اینکه کسانی که نمی‌توانند مکه بروند نماز جمعه بروند آن ثواب را خدا بهشان می‌دهند مثل کسانی که بروند شهر ری حضرت عبدالعظیم را زیارت کنند ثواب زیارت کربلا را دارد یکی از دوستان ما دعوت شد پیش نماز حرم شاه عبدالعظیم بشود ایشان هم قبول کرد و آمد شهر ری امام جماعت حرم شد به من می‌گفت که یکی از بزرگان من را دید گفت من یک خوابی برای تو دیدم گفتم چه خوابی گفت من خواب دیدم تو پیش نماز حرم امام حسین شدی یعنی خوابی که با آن حدیث البته من به خواب اعتقاد ندارم مگر اینکه این خواب طبق آیه و طبق حدیث باشد یعنی آثار گواهی باید یک جور باشد خود خواب نمی‌تواند حجت باشد مگر اینکه دلایل و قراینی داشته باشد که این خواب خواب صادقی بوده چون روایت داریم که کسی که زیارت کند زیارت کربلا امیدش است ببیند این دوست ما هم که الان هم امام جماعت است می‌گفت آن آقای بزرگواری که خواب دیده بوده نمی‌دانست که من اخیراً رفتم پیش نماز شدم نماز جمعه حج فقرا مساکین است.

3- در نماز جمعه دعاها مستجاب می‌شود

نمازی که بعد از خطبه‌ها دعایش مستجاب می‌شود چند جا دعا مستجاب می‌شود 1- ساعت آخر روز جمعه روایات شیعه و سنی ندارد هم شیعه هم سنی داریم که ساعت آخر روز جمعه دعا برآورده می‌شود 2- وقتی باران می‌آید دعا براورده می‌شود یعنی وقت نزول رحمت بعد از خطبه های نماز جمعه هم دعا براورده می‌شود تنها نمازی است که امام اش باید دست به اسلحه داشته باشد خیلی هیئت هیئت قشنگی است یعنی هم اسلحه هم موعظه لازم است امام جمعه به مردم سلام کند لازم است امام جمعه به مردم سفارش به تقوا بکند حتی احتیاط می‌کند کلمه تقوا را بگوید مثلاً نگوید باید آدم خوبی باشید کلمه خوب نه متقی باشید شما را سفارش بکنند به تقوا یعنی حتی احتیاط می‌کنند بعضی می‌گویند لفظ هم لفظ تقوا باشید یعنی کلمه تقوا از دهن بیرون بیاید سفارش به تقوا منتهی تقوای وا رفتگی نه، تقوای وارستگی. چون ما دو رقم آدم داریم وارفته و وارسته وارفته یعنی آدم شلی است ولی وارسته متقی است مثل لالی که غیبت نمی‌کند کوری که نگاه بد نمی‌کند یک آدم های شلی هستند ولی وقتی می‌گوید دستت به اسلحه باشد و سفارش کند به تقوا یعنی ما هم اهل موعظه هستیم اهل تقوا اهل فرهنگ و اهل قدرت اینکه بگوییم کار فرهنگی بکنیم بدون قدرت اشتباه کردیم اینکه بگوییم به زور متوسل بشویم کار فرهنگی نداریم این فایده ندارد اینکه می‌گویند امام جمعه هم دستش اسلحه باشد هم زبانش موعظه یعنی قدرت و کار فرهنگی یعنی فرهنگ وقدرت باید با هم باشد یعنی باید کار فرهنگی کرد.

4- کسی که نماز جمعه را سبک شمارد منافق است

اگر کسی نماز جمعه را سبک بشمارد این نشانه‌ی نفاق است. اگر کسی نرفتنش به نماز جمعه نشانه‌ی بی اعتنایی به نظام اسلامی باشد این نشانه‌ی نفاق است نمازی که باید مردم اطلاعات عمومی پیدا کنند نماز جمعه دو رکعت است به جای دورکعتش دوتاخطبه است ولذا می‌گویند وقتی امام جمعه خطبه می‌خواند شماگوش بدهید خطبه های نماز جمعه را باید گوش داد چون به جای دو رکعت نماز حساب می‌شودحالا یکی از خطبه‌ها سفارش به تقوا و تفسیر و اینطور چیزها باشد یکی از خطبه‌ها «یخبرهم بما وقع فی الْآفَاق‏» امام رضا(ع) می‌فرماید یخبر یعنی خبر بدهد اما م جمعه به مردم یخبرهم یعنی به مردم خبر بده به چه چیز خبر بدهد «بما وقع فی الْآفَاق» حوادث جهان را به مردم خبر بده ومردم هفته‌ای یک بار خبری از دهان از یک آدم با تقوا خبرها‌ی دنیا را بشنوند «یخبرهم بما وقع فی الْآفَاق» وخیلی قشنگ مهندسی را حساب کنید دین ما مهندسی اش آدم را خیلی گیج می‌کندکه نماز ما چندرقم داریم نماز تنهایی داریم تکی آدم نماز بخواند نماز تکی چیست نماز تکی این است که نماز شب بخوانی نماز شب را گفتند در خانه بخوانید آدم نماز مستحبی را در خانه بخواند بهتر است تادر مسجدبخواند یک نماز داریم نماز جماعت یک نماز داریم نماز جمعه است که همه‌ی شهر یک جا باشد که هویتش به این است که هم عبادت است هم اجتماع است هم سیاست است هم خاری است در چشم دشمنان یعنی دشمن وقتی بخواهد ببیند امت اسلامی وفادار هستند یا نیستند میزان الحراره‌ی وفای مردم با نظام شرکت د رنماز عید ودر نماز جمعه است تا مادامی که نماز جمعه است مردم وفادارند همین که نماز جمعه خلوت شد پیداست که مردم یک خورده دلسرد شده‌اند ولذا نماز جمعه میزان الحراره‌ی وفاداری ماست نمازی که باید به جماعت خواند.

5- نماز جمعه باید به جماعت خوانده شود

در نماز جمعه تعدادی معین شده‌اند که باید حتماً به جماعت خوانده شود. نماز جمعه تنهایی نمی‌شود حتی گفته‌اند زندانی‌ها را با پلیس بیاورید. از زندان بیاورید نماز جمعه خطبه‌ها را گوش بدهند. بعد بروند یعنی اگر افرادی به دلیلی مجرم هستند یا مقصر یا به هر دلیلی زندان هستند، نباید اینها از فرهنگ محروم بمانند. حالا بدهکار است پول نداشته بدهد به هر حال خلافی کرده است زندان رفته اما آدم زندانی معنایش این است که از مسائل جامعه عقب بماند از مسائل فرهنگی عقب بماند زندان رفتن یعنی گاهی وقتها ما کاری را می‌کنیم بیش از جرمش جرم می‌کشد این آقا خلاف کرده برود زندان چرا دیگر از نماز جمعه محروم بماند ولذا داریم اینها را با پلیس بیاورید نماز جمعه خطبه‌ها را گوش بدهند بر گردانند قبل از روز جمعه سفر سفارش نشده است گفتند صبر کنید خطبه‌ها را گوش کنید بعد بروید مسافرت یعنی حضور در صحنه باید باشد مگر اینکه سفری در راه خدا باشد سفری که تحصیلی است دانشجو است یا جبهه است اگر سفری مهم است انجام دهد اما اگر سفرعادی است بعداز خطبه‌ها برود از روز قبل گفتند خودتان را آماده کنید داریم که شب جمعه که نماز می‌خوانید مستحب است به جای «قُلْ هُوَ اللَّهُ» سوره‌ی جمعه رابخوانید در سوره‌ی جمعه هم همین آیه است «إِذَا نُودِی... » یعنی شب جمعه که نماز مغرب یا عشاء می‌خوانید در نماز شب جمعه این آیه را بخوانید سوره‌ی جمعه این آیه را بخوان تا یادت نرود که فردا جمعه است یعنی ازشب جمعه آماده باش طبل آماده باش حدیث داریم که وقتی اذان می‌گوید الله اکبر شما هم بگو الله اکبر یعنی این هماهنگی کنید با همدیگر از شب جمعه این تو گوشت برود که وقتی صدای نماز جمعه شنیدی در مغازه را ببند یعنی به بازار ی‌ها می‌گوید از شب جمعه خودتان را آماده کنید «ذَرُوا الْبَیْعَ» مغازه را ببند

6- در نماز جمعه مراعات حال یکدیگر را بکنیم

حضرت امیر می‌فرماید که اگر شب جمعه غذایی می‌خوری که فردا ضعفت می‌گیرد حتی دارو سعی کن مصرف نکنی که از نماز جمعه محروم نشوی. شب جمعه پیاز نخورید برای اینکه فردا در نماز جمعه ممکن است بوی پیاز مردم را اذیت کند. خیلی قشنگ است دین این زیبایی‌ها‌ی دین آدم را کلافه می‌کند. از شب جمعه پیاز نخور برای اینکه فردا یک نفر بغلت نشسته اذیت نشود. ما راحت اذیت می‌کنیم مردم را. هر جا بخواهیم ماشینمان را موتورمان را دوبله پارک می‌کنیم هر جابخواهیم راه بندان می‌کنیم هر جا بخواهیم راحت برایمان مردم انگارآزادیم هر کاری می‌خواهیم بکنیم یکی از بستگانمان می‌میرد بلندگو می‌گذاریم یک بار برای هفتش یک بار برای ختمش یک بار برای چهلش یک بار برای سالش یعنی یک پیرزن یک پیرمرد یاجوان یا هر کس که از دنیا رفت چند بار بلند گوی مسجد مردم را زجر می‌دهد خیلی راحت مردم را اذیت می‌کنیم. اذیت به مردم اشکال دارد.

یکی از علمای شهر شما آقای ناصری که امام جمعه‌ی شهر کرد است. آقای ناصری امام جمعه‌ی محترم شهر کرد یزدی است. ایشان برای من می‌گفت: حالا چون شما هم یزدی هستید دو سه تا خاطره‌ی قشنگ نقل می‌کرد. یکی می‌گفت من اعلامیه‌های امام را در مکه پخش می‌کردم زمان شاه. حکومت آنوقت ما را گرفت و دو سال در زندان سعودی بودیم. بعد از دوسال آزاد شدیم و آمدیم نجف وخدمت امام رسیدیم و امام هم شناخت که ما به خاطر پخش اعلامیه‌ها‌ی امام دو سا ل زندان صعودی بودیم در کشور آنجا به هر حال می‌گفت می‌خواستیم داماد بشویم یک پولی می‌خواستیم از امام بگیریم قرضی به اما م گفتیم ما می‌خواهیم داماد بشویم دو سال هم زندان بودیم به خاطر شما شما ده هزار تومان به ما قرض بدهید شش ماه دیگر من به شما می‌دهم امام فرمود مانعی ندارد ده هزار تومان امام قرض داد می‌گفت شش ماه یا دو ماه یادم نیست ده روز به آخر وقت مانده امام پیغام داد به آقای ناصری بگویید: ده روز دیگر باید پولت را بدهی آماده باش. می‌گفت: ما خیلی جاخوردیم. امام بالاخره نگفت تو جوان طلبه رفتی مکه بخاطر ما دو سال زندان بودی. حالا ما این ده تومان را از تو نگیریم. گفت حساب حساب کاکا برادر! قرض کردی باید بدهی. گفتی شش ماه، سر ده روز بده. این خیلی برای ما مهم یعنی امام خلاصه به کسی باج بدهد با کسی رو در بایستی کند. در رودربایستی بماند خیلی رک گفت: که بگویید ده روز دیگر پول را بدهد.

مردم برای اینکه یک رأی جمع کنند کدخدا یا شورای اسلامی یا وکیل بشوند اوه انقدر پلوی مفت می‌دهند آنقدر تبلیغات می‌کنند این قدر باج می‌دهند این را ببین آن را ببین امام رهبر دنیا شد رهبر مسلمانان شد وحتی وام به کسی ده روز بیش از مدت نداد.

7- حق الناس را رعایت کنید

خاطره خاطره‌ی دوم که راجع به حق الناس است. ایشان می‌فرمود: امام آمد نماز بخواند پشت در کفش بود. امام نگاه به کفش‌ها کرد برگشت. گفتیم: آقا مردم در سالن نشسته‌اند. منتظرنماز جماعت هستند. بفرمایید نماز بخوانید. فرمود: من اگر بیایم و نماز بخوانم باید پایم را بگذارم روی کفش مردم. آخر چرا من باید پایم را بگذارم روی کفش مردم؟ گفتیم: آقا راضی‌اند. گفتند: راضی باشند. من پا روی کفش مردم نمی‌گذارم. برگشت! گفتیم آقا چه می‌کنید؟ گفتند بگو نماز فرادی بخوانند. گفتیم آقا ما کفش‌ها را کنار می‌زنیم. فرمود کفش‌ها را کنار بزنی، این لنگه کفش‌ها قاطی می‌شود وقتی برگردند عمر مردم تلف می‌شود. باید دنبال لنگه‌ی کفششان بگردند. چرا به مردم ظلم کنم؟

ببینید این دین ما این است وقتی دین معنایش این است این که ما فکر می‌کنیم حالا که صدایمان خوب است حق داریم سحر خوانی کنیم؟ حق داریم قرآن بخوانیم؟ حق داریم... نه شما حق ندارید، عزاداری کنید به نحوی که مردم آزاری بشود مردم آزاری به هیچ دلیلی نماز جمعه را می‌گوید شب جمعه پیاز نخور. فردا در نماز جمعه ممکن است بوی پیاز بدهی خیلی وقت‌ها که می‌رویم به نماز جمعه سجاده می‌بریم بعد از نماز جمعه سجاده را برمی‌داریم همین طور هرکسی سجاده اش را بر می‌دارد کمک می‌کند هی تکان می‌دهیم یک گردوخاکی بلند می‌شود که اینطور نباید باشد تکان داد ن سجاده سجاده را تا کن ببر خانه تکان بده حتی مسافرت شما می‌روید مشهد می‌روی هر مسافرت زیارتی یا غیر زیارتی نگو حالا ما مسافریم اگر مسافر در نماز جمعه شرکت کند ثوابش بیش از افراد همان شهر است.

8- نماز جمعه کفاره گناهان یک هفته‌ی انسان است

نماز جمعه کفاره‌ی گناهانی است که انسان در طول هفته انجام می‌دهد البته مادامی که گناه کبیره را رهاکند اگرگناه کبیره نکرده باشیم، گناهان کوچک را نماز جمعه گناهان این هفته تا آن هفته را گناهان کوچک را می‌بخشد کفاره است. اگر کسی کارگری گرفته روز جمعه کارگر گفت می‌خواهم بروم نماز جمعه این را جلویش را نگیرد البته ممکن است کارگران هم به اسم نماز جمعه جیم شوند این هم هست ولی اگر کارگری واقعا جیم نمی‌شودمی گوید می‌خواهم بروم نماز جمعه اجازه اش بدهید وقتی زندانی را می‌گویند اجازه اش بدهید ولی خوب کارگر که زندانی نیست هر کس سه جمعه پی در پی بدون عذ ر موجه نماز جمعه را ترک کند نامش در دفتر منافقین ثبت می‌شود«مَنْ تَرَکَ الْجُمُعَةَ ثَلَاثاً مُتَتَابِعَةً لِغَیْرِ عِلَّةٍ کُتِبَ مُنَافِقا» (مستدرک/ج6/ص 9) کسی سه هفته پشت سر هم نماز جمعه نرود بدون دلیل حتی داریم اگر جوانی مسجد نمی‌آید دخترتان را به او ندهید. چون این جوانی که پشت می‌کند به جامعه جامعه هم پشت کند به این جوان مقابله به مثل کنید چرا مسجد نمی‌آیی نمی‌گوییم برو این مسجدممکن است آقای مسجدرا قبول نداشته باشد برو یک مسجد‌ی که آقایش را قبول داری ولی اگر جوان گفت آقا اصلامن با جامعه‌ی اسلامی نمی‌خواهم بروم در جمعیت اگر کسی بی اعتنایی شد به جمعیت اسلامی خوب جمعیت اسلامی هم نسبت به او یک... آنوقت شما می‌دانید اگر به همین حدیث عمل کند مسجد ما پراز جوان می‌شود داریم هر کس نمی‌تواند برود نماز جمعه مبلغی صدقه بگذارد تا کفاره‌ی عدم حضور او در نماز جمعه باشد این روایت را شیعه ندیدم اهل سنت این روایت را نقل کرده‌اند در کنز العما ل حدیثش آمده است یعنی نماز جمعه جوری است که به هرحال مثل یک وقت هایی که می‌گویند سفر نحس است داریم که مثلا در فلان روز سفر نکنید در عین حا ل روایت داریم که اگر لازم شد سفر بکنید منتهی صدقه بگذارید کنار که دفع بلا بشود حدیث داریم که پیغمبر فرمود هر کس نماز جمعه نرود از روی انکار یعنی می‌گوید من اصلا قبول ندارم یا استخفاف وسبک شمردن این را خداهمیشه کارش را جمع نمی‌کند یعنی همیشه در زندگی اش تاب می‌دهد یعنی هر طور بخواهد خودش را جمع وجور کند نمی‌تواند اگر کسی حدیث از پیغمبر است صلی الله وآله وسلم کسانی که نماز جمعه نمی‌روند از روی استخفاف یعنی می‌گوید ول کن بابا برو بابا کسانی که نماز جمعه را تحقیر می‌کنند این زندگی اش همیشه تاب می‌خورد وخدا هیچوقت زندگی اش را جمع نمی‌کند یعنی آب خوش نمی‌گذارد از گلویش پایین رود هر چقدر جمع می‌کند مرتب پخش می‌شود این حدیث از اهل شیعه است.

9- خطبه‌های نماز جمعه را طولانی نکنید

خطبه های نماز جمعه باید طولانی نباشد حدیث داریم دوره‌ی آخر الزمان خطبه‌ها را طولانی می‌کنندسوره‌ها را کوچک می‌کنند حرف خودش را می‌کشد حرف خدا را کم می‌گذارد خطبه را کوچک کنیداما به جایش عوض قل هوالله مثلا سوره جمعه را بخوانید یا سوره‌ی منافقون را بخوانید چون داریم رکعت اول سوره‌ی جمعه خوانده شود یک صفحه است و رکعت دوم سوره‌ی منافقون آن هم تقریبا یک صفحه‌ی قرآن حالا انتخاب این دو سوره مهندسی می‌خواهد سوره‌ی جمعه یعنی اتحاد ملی یعنی خودتان را جمع کنید رکعت دوم که منافقون بخوانید یعنی باید مواظب باشید ازتوطئه‌ها یعنی هم خودی‌ها به هم متصل بشوید وبدانید وظیفه تان چیست خودسازی است فکر نکنید آدم خوبی هستید «إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّکُمْ أَوْلِیَاءُ لِلَّهِ مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوْا الْمَوْتَ» (جمعه/6) سوره‌ی جمعه آیاتی است که «یُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ» (جمعه/1) هستی سبحان الله می‌گوید تو چرا غافل هستی اگر فکر می‌کنی آدم خوبی هستی نباید از مرگ بترسی اگر از مر گ می‌ترسی پیداست گیر داری این یک مقداری سوره‌ی جمعه نکاتی درونش است رکعت دوم نماز جمعه سوره‌ی منافقین است البته خطبه‌ها هم گاهی مربوط به خطیب است خطیب گاهی وقتها یک جوری حرف می‌زند وحرفهایی می‌زند هم خود بیانش وهم مطالبی که می‌گوید جاذبه دارد تا چهل دقیقه هم جاذبه دارد تا نیم ساعت هم جاذبه دارد گاهی وقتها جاذبه ندارد اگر جاذبه ندارد افرادی از من پرسیدند ما چقدر سخنرانی کنیم می‌گویم آیا حرف زدنت جاذبه دارد یا جاذبه ندارداگر جاذبه دارد چون مردم دفعه‌ی اول آدم هایی که عاشقند پا منبرهمچین گوش می‌دهند.. یعنی حرف را در هوا می‌پرد می‌گیرد چون این عاشق است عاشق حرفها است اما یک عده از مردم عاشق نیستند آدم هایی که عاشق نیستند این طوری گوش نمی‌دهند همچینی گوش می‌دهند این دیگر عاشق نیست معمولی است بعضی آدم‌ها خسته شده‌اند کلافه‌اند می‌خواهندآقا تمامش کنددیگر خسته می‌شوند بعضی از افراد که پامنبر نشسته‌اند دیگر دارند منفجر می‌شوند نگاه کن به قیافه ببین آنکه پای منبر نشسته عاشق است فارغ است تشنه است بسته است لیز است فراری است یعنی با همین نگاهها نگاه کن ببین «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِی لِلصَّلَاةِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِکْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَیْعَ» شراب به چند دلیل حرام است ولذا کسی که انگور بکارد و به قصد اینکه بدهد شراب کندکشاورزش هم مورد لعنت است فروشنده انگور خریدارانگور به قصد شراب بخرند بفروشند کارخانه‌ای که شراب می‌سازد کارخانه‌ای که بطری می‌سازد کارتنی که بطری‌ها را داخلش می‌گذارند کامیونی که بطری‌ها را حمل ونقل می‌کندآن کسی آنها را سرو می‌کندفروشند ه خریدار همه ده گروه در شراب.. شراب هم برای کلیه برای مغز برای چشم برای نسل ضررهای زیادی دارد اما قرآن می‌گوید شراب نخورید چرا برای اینکه می‌گوید «وَیَصُدَّکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَعَنْ الصَّلَاةِ» (مائده/91) یعنی شراب نخور تورا از نماز با ز می‌دارد اگر دادوستد ما را از نماز باز داشت چه یعنی مشغول تجارت زعفران نبات فرش پتو سیب زمینی پیاز هر چیز اگر کسی مشغول تجارت است و تجارتش اورا از نماز باز می‌دارد این تجارت هم خاصیت شراب دارد نه از نظر مراجع تقلید وتوضیح المسائل علمی نمی‌خواهم بگویم معامله حرام است اما خاصیت شراب را دارد چون قرآن وقتی می‌خواهد بگوید شراب نخور می‌گوید شراب نخور از نماز باز می‌دارد پس هرکاری که مارا ازنماز باز داشت حتی استاد دانشگاه دارد درس می‌دهد د رفرمانداری جلسه گرفتندمسئولین هر درس وبحث وکارسیاسی اجتماعی اقتصادی داری می‌نویسی امام رضا داشت می‌نوشت صدا اذان راکه شنید قلم را انداخت هر کاری که ما را از نماز باز بدارد مثل شراب است حالا اگر ما نمی‌توانیم همیشه این کاررابکنیم متاسفانه متاسفانه متاسفانه وقت اذان مغازه هاباز است لااقل روز جمعه مغازه را ببندید لااقل ماه رمضان ظهر‌ها که می‌شود یک پرده بکشیدبنویسیدبه مناسبت نماز بیست دقیقه تعطیل به هر حال «فَاسْعَوْا إِلَى ذِکْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَیْعَ» نماز ذکرالله است «أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» (رعد/28) خدایا خیلی نماز جمعه می‌توانستم برویم نرفتیم خیلی نماز اول وقت می‌توانستیم بخوانیم نخواندیم خیلی می‌توانستیم از دانشمندان چیزی یاد بگیریم نگرفتیم خیلی از لحظه های عمرمان را می‌توانستیم به خدا نزدیک بشویم دور شدیم خیلی کار غلط از ما سر زده خیلی غفلت خدایا تو را به حق محمد وآل محمد تمام تقصیر‌ها وقصور‌ها را ببخش وبیامرز از الان تا ابدتوفیق جبران عنایت بفرما مزه‌ی عبادت را بر ما بچشان وتوفیق بده مزه‌ی عبادت را به نسل آینده بچشانیم به امام زمان کسی سلام می‌کند به نمازش سلام بکنید «السَّلَامُ عَلَیْکَ حِینَ تُصَلِّی» مهدی جان سلام بر نمازت «السَّلَامُ عَلَیْکَ حِینَ تَرْکَعُ» مهدی جان سلام بر رکوعت «السَّلَامُ عَلَیْکَ حِینَ تَسْجُدُ» مهدی جان سلام بر سجده‌هایت«السَّلَامُ عَلَیْکَ حِینَ تَقْرَأُ» مهدی جان سلام بر قرائت حمد و سوره‌ات «السَّلَامُ عَلَیْکَ حِینَ تُهَلِّلُ» مهدی جان سلام بر «لااله الا الله» گفتنت.«السَّلَامُ عَلَیْکَ حِینَ...» یعنی امام زمان یک سلام به خودش می‌دهیم و یک سلام هم به رکوع و سجودش و قرائتش و سخنانش نماز نماز است. خدایا ما را از برپاکنندگان نماز قرار بده.

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد